Om Företaget
Terner Bil och Fritid AB är en bilhandel och verkstad belägen i Sätila, Marks kommun. Företaget säljer främst sina fordon via Blocket. Tidigare använde de en egenbyggd hemsida, men den uppfyllde varken deras förväntningar på resultat eller den nivå av professionalitet de eftersträvade.
Grunden för ett framgångsrikt projekt
I planeringsfasen lägger vi grunden för hela projektet. Vi började tillsammans med kunden att definiera målen och syfte för webbplatsen (läs ovan). Därefter analyserades den önskade målgruppen, deras beteenden, teknikkunskap och vad för apparat de använder mest för att surfa – mobil 76%. Med en målgrupp som denna med lägre teknikkompetens, är det viktigt att prioritera minimalism och tydligthet. För denna kunden var det också väldigt viktigt att få med deras recensioner på sidan.
Under denna fas säkerställer vi också att kommunikationen är tydlig och att alla parter har en gemensam förståelse för visionen, förväntningarna och tidsramarna.
Där idéer blir verklighet
Under skapandefasen omvandlar vi planeringsfasens strategier och idéer till konkreta resultat. Vi tog först fram en designskiss med målen i åtanke, främst med en väldigt tydlig navigation. Efter att en kännsla och klara designramar skapades, påbörjade vi utvecklingen. Vi arbetar modulärt, bygger en komponent som kommer upprepas, gör den responsiv och sedan optimerar den med hjälp av AI.
Under tiden höll vi också en nära dialog med kunden för att säkerställa att projektet utvecklas enligt kundens förväntningarna. Fokuset låg på tydlighet och profesionallitet för att skapa en engagerande helhet för just deras målgrupp.
Finslipning för perfektion
När hemsidan är skapad går vi in i justeringsfasen, där vi fokuserar på att finjustera och optimera. Det viktigaste för denna kunden under justeringsfasen var sökmotoroptimering och kunskap kring hur dem kunde göra små justeringar själv. Så vi skapade en PDF med hjälpmedel och åkte till deras kontor för att hålla i en genomgång.
Slutligen analyserade vi hur Google uppfattade hemsidan innan bearbetning och optimerade koden därefter för att dyka upp högre i relevanta sökningar. Dessa tre faser ledde till en splitterny skräddarsydd hemsida som dyker upp högt i sökningar och konverterar besökare till kunder, utan krångel.
Designen
Genom att implementera designprinciper på ett sätt som hänvisar till kundens mål lyckades vi skapa en design som går hand i hand med en friktionsfri kundupplevelse. Konkreta exempel på detta är, en mindre komplicerad navigation, bilder som är relaterad till sidans syfte och en kontinuerlig färgkod och tyografiram.
Sökmotoroptimering
Tidigare visades deras sida endast när man söker på företagets exakta namn. De hade en konkurrent i samma område som dök upp när man sökte på relaterade termer, medan de visades endast på sida 3. Nu visas de lika höga och till och med högre på vissa termer!
Statistik
Med kundens förra hemsida kunde dem se mycket statistik men de hade inte så mycket anledning att hålla koll på infon, eftersom att sidan inte genererade lika mycket. Nu har de tillgång till hela Google Analytics suite med information om sina kunder och en hemsidan som levererar.
“Riktigt snygg och användarvänlig”
Magnus Terner, VD Ternerbil AB
Designen
Genom att implementera designprinciper på ett sätt som hänvisar till kundens mål lyckades vi skapa en design som går hand i hand med en friktionsfri kundupplevelse. Konkreta exempel på detta är; en mindre komplicerad navigation, bilder som är relaterad till sidans syfte och en kontinuerlig färgkod och typografiram.
Sökmotoroptimering
Tidigare visades deras sida endast när man söker på företagets exakta namn. De hade en konkurrent i samma område som dök upp när man sökte på relaterade termer, medan de själva visades först på sida 3. Nu visas de lika högt och till och med högre på vissa termer!
Statistik
Med kundens förra hemsida kunde de se sin statistik men de hade inte så mycket anledning att hålla koll på informationen, eftersom att sidan inte genererade lika mycket. Nu har de tillgång till hela Google Analytics suite med information om sina kunder och en hemsida som levererar.
“Riktigt snygg och användarvänlig”
Magnus Terner, VD Ternerbil AB